Mooie en vriendelijke mensen in Peru!!!! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Angela Maathuis - WaarBenJij.nu Mooie en vriendelijke mensen in Peru!!!! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Angela Maathuis - WaarBenJij.nu

Mooie en vriendelijke mensen in Peru!!!!

Door: Angela

Blijf op de hoogte en volg Angela

15 September 2014 | Peru, Arequipa

Donderdagmiddag 11 september 2014

´s Middags hadden we vrij te besteden dus gezellig met Diana het centrum van Nasca in gegaan.Over de lokale markt gewandeld waar we zwarte mais zien liggen en pompoenen zo groot!!! Alle soorten vruchten!!!!En ze hebben hier heel veel aardappelsoorten!! Aantal ben ik ff kwijt. Ze hebben hier leuke winkeltjes met hele leuke kleden, ik heb een leuke rugzak gekocht!!Nooit weg!! De helft van de groep is gaan vliegen over de Nasca lijnen, Als we terug komen zitten we nog ff gezellig bij elkaar in de super mooie tuin van het hotel.
´s Avonds hebben we lekker gegeten en tegen 20.00 komt Jeroen (reisleider) met de melding dat Diana jarig is!!!!! De hele dag verzwegen!! Dus dat wordt een rondje!!! Ach ze dacht laat ik lekker aan mij voorbij gaan! Dus niet!! Ze kreeg een leuke tas van Jeroen! Het was gezellig en op tijd naar bed want we moesten de dag erna HEEL vroeg op!!!!

Vrijdag 12 september 2014

Schrik niet maar we moesten om 4.45 opstaan. 5.30 ontbijten.....en 6 uur vertrekken!!!!! Want we hadden een lange dag te reizen met de bus.
12 - 13 uur in de bus met 2 plaspauzes en een lunch.
Ach de omgeving is mooi eerst vlak daarna wordt het steeds ruiger en mooier! Mooie hogen bergen afgewisseld met hoge zandduinen.
Tegen half 2 zijn we in Canema voor de lunch. Een overheerlijk buffet met vissoep, rijst met kip, bami met groenten, vegetarische omeletjes, gefrituurde stukjes vis, heerlijk dessert, papaya peren, chocolademousse taart!! Mmmmmm lekker hoor!! Na de lunch gaan we verder na een fotostop en plaspauze komen we tegen half 8 aan in Arequipa. Het is er vreselijk druk en het duurt dan ook nog even voor we bij het hotel zijn. Alleen al rijden hier 80.000 taxi´s rond! Mensen gaan liever met de taxi dan zelf een auto te hebben. We gaan inchecken en lopen daarna het centrum in voor iets te eten. We gaan naar een Retro café met super muziek. Genoten van een Amarula!! Het was weeeeer gezellig!

Zaterdag 13 september 2014

Vanmorgen om 9 vertrek met een gids Miquel naar de lokale markt. Weer is daar vanalles te vinden, groente en fruit, kip en vis!! Het ruikt er heerlijk!! grapje...... Ik kan mooie foto´s maken van de mensen, ze lachen allemaal naar ons of ze lachen ons uit!!!!!
Daarna gaan we naar het arme gedeelte van de stad Arequipa. Miquel vertelt ons hoe de economie in elkaar zit. Ze hebben 3 soorten, de gewone economie, de maffia economie en de cocaine economie. Hij zegt Peru kan niet zonder, alle 3 zijn even belangrijk. Je hebt hier 6 klassen van rijk naar modaal naar arm en heel erg arm!! In deze wijk hebben ze een projekt opgestart waar wij door deze excursie te doen ook aan mee betalen!Gedeelte van het geld gaat naar het projekt!!
De kinderen gaan naar school en na school worden ze opgevangen door vrouwendie voor hun koken.
Zodat de eigen vader en moeder kunnen werken. Kinderen worden zo van de straat gehouden. We gaan kijken in het schooltje en de naschoolse opvang. Mooi dat er omgekeken wordt naar deze arme kinderen. Het is zaterdag dus er zijn geen kinderen. Jammer.

Daarna gaan we naar een soort steengroeve waar een soort kalkzandsteen wordt gemaakt om hier huizen te bouwen. Mannen werken hier 7 dagen in de week van 8 tot 19.00 . Wonen bij de steengroeve waar ze gratis stukje land krijgen en een huisje op kunnen bouwen van 3 bij 3!! Daar wonen ze dan met hun gezin. Mannen werken er in de brandende zon zonder bescherming want dat gaan ze verkopen!!!! Ze worden vaak niet ouder dan 50 jaar want ze krijgen last van hun longen door het stof. Heftig!!!
Iemand in de groep vraagt kunnen ze die stenen niet maken met een machine? Ja dat kan maar dan hebben 200 mensen geen werk meer!! Dubbel!
´s Middags hebben we vrij te besteden en Diana en ik gaan het centrum in. Beetje winkelen en we gaan naar het Catalyna klooster!! Daarna terrasje, genieten van het uitzicht.
Tegen 19.00 gaan we met z´n allen naar een leuk restaurant. Jeroen´s favoriet !! De mannen nemen 3 soorten vlees op een steengrilletje. En vooraf krijgen ze een papieren slabbetje/schortje voor met een leuke tekening erop!! Henk vraagt waar blijven de kleurpotloden!!! ??
Ik neem een lekkere pasta met gerookte zalm!! En met als dessert 2 truffels met cocos. Heerlijk!! Tegen half 10 gaan we lekker slapen!!

Zondag 14 september 2014

We kunnen vanmorgen voor het eerst lekker uitslapen!!!! Heerlijk een vrije dag! Dus zo rond 9 uur uit bed, lekker ontbijten en bijkletsen en tegen 11 uur gaan we het centrum in. We hebben de hele dag rondgelopen , winkeltjes, steegjes, buiten het centrum bekeken hoe het leven daar is. Veel busjes waar de lokale bevolking in zit. Het valt me op dat veel oude vrouwtjes aan de kant zit met spullen om te verkopen. Gebreide spullen of fruit en groente van het land of met snoep. Gisteravond zaten er ook 2 hele mooie vrouwen bij elkaar te breien. Zo aardig en lachen naar ons als we vragen of we een foto mogen maken.

In Arequipa voor de kathedraal heb je een groot plein. En omdat het zondag is vandaag zat het vol met lokale mensen. Opa en oma mee, kleine kinderen die de vele duiven op het plein voeren.
Lekker mokkakoffie gedronken bij Starbucks !!!!
Nog ff inkopen gedaan voor morgen. We gaan morgen naar de Colca vallei. op 4200 m hoogte. We hebben de cocasnoepjes mee. We krijgen onderweg cocathee wat helpt tegen hoogteziekte. Komt vast goed. Straks lekker wat eten en lekker slapen!!!!

Groeten uit Peru xxx

wordt vervolgd.